Obsah stránky

Základní informace

Dieta – stravovací styl – je řízený příjem stravy a tekutin za účelem dosažení specifického cíle. Navíc stravování nemůže být statický stav (jíst stále to stejné za každých okolností), ale stav dynamický, to znamená pružně reagovat na vzniklé situace tak, aby tělo mohlo být stále v rovnováze s danou situací (například sport, sedavé zaměstnání, věk). Často je pojem dieta zúžen na typ stravování za účelem hubnutí.

Jojo efekt – obava všech dietujících – opětovné zvýšení tělesné hmotnosti po její předchozí cílené redukci. Při omezení příjmu potravin, resp. energie, tělo považuje takové období za období „strádání“. Začne-li se člověk bezprostředně po redukci hmotnosti stravovat stejně jako dříve, jeho tělo si neprodleně začne tvořit zásoby na příští období „strádání“. Častým střídáním se pak stane, že ať jí člověk sebeméně, je stále tlustý či stále tloustne. Nejhorší bývá rychlé hubnutí, při kterém se člověk nezbavuje jen tuku, ale i svalové hmoty. Jenže právě svaly dokážou spotřebovat mnohem větší množství energie než tuk – v klidu i 5krát více.

Energii pocházející z výživy lze vyčíslit v kaloriích (nově v kilojoulech). Jenže pro tělo není energie jako energie. Například jídlo si můžeme tepelně připravit na ohni (zapáleném dřevu, které můžeme dlouhodobě skladovat), na plynu (po vytěžení ho můžeme rovněž skladovat či pomocí elektrické energie (když se vyrobí, musí se ihned nějak použít). Výsledek stejný – tepelně připravené jídlo -, ale cesta k němu různá. Obdobné je to s potravinami, které sníme, jak je tělo zpracuje, a buď z nich energii okamžitě využije, nebo uloží do zásoby pro pozdější použití ve formě: glykogenu – tzv. živočišný škrob – je rychle k dispozici, ale nevydrží dlouho, nebo tuku – je obtížněji k dispozici, ale vydrží dlouho.

Voda – vypití cca 0,5 litru vody půl hodiny před jídlem dočasně zrychluje metabolismus (do 90 minut) a může tak mít podstatný vliv na snižování hmotnosti při dodržování zdravého stravování.

Kromě energie mají potraviny i jiné neméně důležité funkce pro naše tělo – ovlivňují stav imunity, jednotlivých tkání, našeho mikrobiomu, naší psychiky atd., a s tím je i při dietách nutné počítat.


Diety a jojo efekt – ale jak z toho ven?

Zvyk

  • Stravovací návyky jsme získávali odmala, dlouho;
  • již víme, co nám chutná a co ne;
  • známe postupy, jak si připravit něco k jídlu, nebo je zná ten, kdo nám jídlo připravuje.

Co nepoužíváme, o to přicházíme

  • Nepoužíváme zdravé potraviny, tělo chřadne;
  • nepoužíváme svaly, ty ochabují;
  • nevěnujeme se sami sobě, uvadáme;
  • atd.

Začínáme tloustnout

  • Probíhá to nenápadně, nebolí to;
  • v lepším případě to poznáme na oblečení;
  • v horším případě na narušeném zdravotním stavu.

Přání

  • „Bylo by to fajn, nemít nadváhu/nebýt obézní“;
  • vybereme dietu, držíme ji, zhubli jsme;
  • dosáhli jsme požadovaného stavu, nebo taky ne, ale už to nemůžeme vydržet;
  • dietu ukončíme, konečně se můžeme zase „normálně“ najíst;
  • přání je pasivní – mělo by to jít nejlépe samo, ale ono ne!

Začínáme opět tloustnout

  • Probíhá to nenápadně, občas něco bolí, hůře se pohybujeme;
  • v lepším případě to poznáme na novém, větším oblečení;
  • v horším případě na dalším zhoršení zdravotního stavu.

Jojo efekt

  • Mělo by se s tím něco udělat;
  • vybereme dietu, držíme ji, zhubli jsme;
  • dosáhli jsme požadovaného stavu, nebo taky ne, ale už to nemůžeme vydržet;
  • dietu ukončíme, jíme sice méně, tloustneme dále!

Záměr

  • Už toho máme dost (konečně), máme záměr, tím se dostává síla – musíme udělat zásadní změnu;
  • nejdříve si to srovnáme v hlavě – do špatného stavu jsme se nedostali přes noc, ale postupně a „bezhlavě“, pohodlností, nepozorností k sobě samé/samému;
  • potřebujeme změnit návyky, rutinu (pomalu či o něco rychleji, jak je potřeba a situace dovolí) – potřebujeme změnit životní styl k lepšímu;
  • životní styl se netýká jen stravy, ale i pohybu, psychiky, vztahů, zaměstnání atd.;
  • buď si na změnu troufneme sami, nebo zajistíme něčí pomoc;
  • tloušťka či nemoci jsou připuštěním chaosu v našem těle – víme, že pro uspořádání chaosu je potřeba čas a energie.

Závěr

  • Neomezujme se dietami všeho druhu;
  • najděme si trvalý nový životní styl, který nám nepřinese omezování, ale radost!

Začněme!

  • Ale jak?
  • Seznamte se s tím, proč a jak se tloustne. Najdete tak odpověď.

Proč tloustneme?

  • Někteří to mají dáno geneticky. Dá se s tím něco dělat?
    • Už víme, že geny se zapínají, když mají příležitost. Prostředí je „přepínačem“.
    • Rodina je zvyklá na nevhodné jídlo, a tloustne. Kdo za to může, geny nebo nezdravé jídlo?
    • Vybrali jsme si stresové zaměstnání, a tloustneme. Kdo za to může, geny nebo stresové prostředí?
    • atd.
  • Většina lidí si včas nevšimne, že se něco děje, a tloustne.
  • Výjimka nejsou ani ti, kteří jsou stále hubení, protože přesto mohou vnitřně ztloustnout.
  • Dostatečně dlouhý spánek. Čím méně spíme, o to méně získáme energie, o to více tělo vyžaduje rychlou energie prostřednictvím chuti na sladké (a té se těžko odolává – je to regulérně drogová závislost), o to více sníme sladkého, o to více inzulinu se vyplaví, o to více tuku se uloží.
  • Stres. Čím více máme nadměrného stresu, o to více se tělo připravuje na boj či útěk, o to více žádá energie, o to déle je zvýšená hladina krevního cukru pro dodání rychlé energie, a pokud tuto energii nespotřebujeme na boj či útěk, o to více je vyplaveno inzulinu, tím začne hladina glukózy v krvi klesat, tím se v těle vyvolá pocit hladu prostřednictvím chuti na sladké (a té se těžko odolává), o to více sníme sladkého, o to více inzulinu se vyplaví, o to více tuku se uloží.

„Starý“ model

Jsou následující tvrzení pravdivá?
  • zákon zachování energie platí i pro stravování, a to bez výjimky, to znamená pro všechny stejně, tedy kalorie = kalorie
  • co se v potravě přijme a nespálí, to se uloží do tukových polštářů na břiše a na bocích
  • pro zbavení se tuku je potřeba se hýbat a méně jíst
  • obézní lidé jsou lenoši
  • čím více tuku máme v potravě, tím více tloustneme
  • pokud se spálí více kalorií, než se přijme, začne se hubnout
Vše je ve skutečnosti jinak a není to navíc nic nového.

„Současné“ poznatky (staré 150 let)

  • tloustneme proto, že špatně jíme – jíme mnoho sacharidů, konzumujeme průmyslově zpracované potraviny
  • nadváhu způsobuje hormonální nerovnováha organismu
  • čím více jíme jídla bohatá na sacharidy, tím více se zaplavuje náš krevní oběh cukrem a nutí tělo vytvářet inzulin, čím více inzulinu se vyplaví, tím více naše tělo uloží energie ve formě tuku
  • nadváha či obezita je důsledkem procesu růstu tukových buněk, nikoliv jejich větším množstvím (to platí jen pro děti, ve 20 letech se množství tukových buněk stabilizuje)

Tabulky nutričních hodnot vybraných potravin


Zdroje informací

Odkazy

Interní

  •  x

Externí

Knihy

  •  x