Obsah stránky

Základní informace podrobněji

Inzulin (též inzulín) je anabolický hormon produkovaný beta-buňkami slinivky břišní, který snižuje hladinu cukru v krvi ukládáním přebytečné glukózy. Vylučování (sekrece) inzulinu do krevního oběhu je závislé na hodnotě glykemie. Čím je více glukózy v krvi, tím větší je vylučování inzulinu. Tělo má omezenou kapacitu pro ukládání glykogenu (glykogen se v těle tvoří z glukózy) a u dospělého je schopno uložit 250-400 gramů, u sportovců až 800 gramů glykogenu. V případě, že se tělu dodá glykogenu více, než je schopno uložit, aktivuje se inzulin a nadbytek se začne ukládat do tělesných tuků.

Kdo má tělo hodně citlivé na inzulin, tomu stačí menší zvýšení hladiny inzulinu v těle pro zpracování sacharidů. Proto existují lidé, kteří ať sní co sní, jsou stále hubení. Mají vysokou citlivost na inzulin a ten jim nikdy závratně nestoupá. Pokud je hladina inzulinu dostatečně nízká, mastné kyseliny jsou přeměněny na energii a inzulin je nezpracuje = hubnete, nebo nenabíráte na váze. Jakmile se hladina inzulinu zvýší, úbytek tuků z těla se zastaví. Lidé trpící rezistencí na inzulin (například diabetici 2. typu), vyžadují větší dávku inzulinu k zpracování přijatých sacharidů. Jsou málo citliví na inzulin. Vyšší hladina inzulinu = větší ukládání tuků v těle = tloustnutí.

Vazba mezi inzulinem a energetickými živinami

  • Sacharidy stimulují produkci inzulinu vždy, i když různě intenzivně a různě dlouho v závislosti na svém typu. Proto se doporučuje v jednom jídle jíst maximálně 30 g!
  • Bílkoviny provokují produkci inzulinu mnohem méně než sacharidy, ale jsou toho schopny – obsahují určitou část aminokyselin, které jsou tzv. glukogenní.
  • Tuky jsou jedinou potravinou, po jejíž konzumaci nedojde ke zvýšené produkci inzulinu – jejich glykemický index je nula. To je hlavní důvod, proč je možné jich konzumovat více, než se dosud doporučovalo a proč je vhodné je konzumovat s každým jídlem.

Funkce v těle

  • Inzulin je do krve vylučován kontinuálně bez ohledu na příjem potravy (tj. základní vylučování inzulinu – je to 50 % veškerého vyloučeného inzulinu během 24 hodin), na zbývajících 50 % celkové spotřeby inzulinu připadá jídlem podnícené vylučování.
  • Čím vyšší je glykemický index potraviny, tím rychleji hladina krevního cukru v krvi stoupne a tělo uvolní více inzulinu, aby mohlo tuto energii uložit.
  • V tukové tkáni inzulin zvyšuje tvorbu tuků – proto se při diabetu 2. typu nebo při zvýšené spotřebě inzulinu tloustne.
  • Citlivost těla na inzulin se během dne mění – nejvyšší je ráno, nejnižší večer.

Nedostatek

  • Cukrovka (diabetes) 1. typu – charakteristická je úplná absence inzulinu v těle:
    • začíná obvykle v dětství či dospívání;
    • v některých případech je možný i pozdní vznik tohoto onemocnění po třicátém roce věku, pak ho označujeme jako LADA (latent autoimmune diabetes in adults), tedy pomalu probíhají cukrovka dospělých.

Nadbytek

  • Cukrovka (diabetes) 2. typu (92 % nemocných cukrovkou) – častěji než nedostatek mívají tito pacienti normální množství či dokonce nadbytek inzulinu:
    • postihuje častěji starší osoby a osoby s nadváhou či obezitou. Málo pohybu, nepravidelné jídlo, nadměrný stres, ale také genetické dispozice výrazně přispívají ke vzniku tohoto typu cukrovky;
    • bývá charakterizována zejména nedostatečnou citlivostí tkání k účinkům inzulinu, tj. inzulinovou rezistencí;
    • vázne uvolňování již vytvořeného inzulinu ze slinivky po stimulaci potravou. Postižená bývá hlavně časná fáze uvolnění inzulinu. Inzulinu je uvolněno zpočátku nedostatečné množství, proto v další fázi musí slinivka uvolnit zvýšené množství inzulinu, aby korigovala takto vzniklou hyperglykémii (zvýšenou hladinu cukru v krvi).
  • Pokud sníme více sacharidů, než je potřeba, vyplaví se více inzulinu, který je musí zpracovat – část jich uloží v podobě glykogenu (jakýsi „lidský škrob“ – zásobní polysacharid), ostatní musí přeměnit na tuk, který je organismus schopen uložit téměř v neomezeném množství, což bývá příčinou obezity.

Terapeutické použití

  • Ke spalování tuků dochází v okamžiku snížení hladiny inzulinu v těle a zvýšení aktivity růstového hormonu. Růstový hormon je velmi silný hormon, který je zodpovědný za mnoho pozitivních metabolických funkcí, z nichž v této souvislosti je nejzajímavější uvolnění mastných kyselin, tedy tuků. V případě, že je potřeba mít vysokou hladinu růstového hormonu, musí se snížit hladinu inzulinu v těle. Růstový hormon a hladina inzulinu jsou nepřímo úměrné. Jeden je vysoký, druhý je nízký.

Výskyt

  • hormon inzulin je produkovaný beta-buňkami slinivky břišní

Tipy

  • Jak jíst, nemít hlad a netloustnout?
    • Konzumovat sacharidy v okamžiku, kdy je citlivost na inzulin v těle vysoká. Nejvyšší je ráno, nejnižší večer. Proto je nejlepší sacharidy konzumovat hned ke snídani, pokud možno v dopoledních hodinách.
    • Přidat do stravy zdravé tuky. Tuk má tu vlastnost, že dokáže člověka zasytit a jeho glykemický index je nula. Příjem tuku tak nemá žádný vliv na hladinu inzulinu v těle.
  • Jak zlepšit citlivost na inzulin?
    • Snížení nárůstu inzulinu po jídle s vysokým obsahem sacharidů a podporu pálení tuků lze docílit kyselinou octovou (octem) – prodlužuje dobu vyprazdňování potravy ze žaludku (u diabetiků 1. stupně to může být ale zdravotní problém) a zvyšuje pocit sytosti – 15 ml (polévková lžíce) denně sníží koncentraci glukózy v krvi cca o 20-35 %. Ocet je možné dát do zálivky nebo např. jablečný ocet do vody a vypít (nejlépe brčkem nebo potom vypláchnout ústa vodou pro zabránění poškození skloviny zubů).
    • Zlepšit spánek.
    • Omega-3 mastné kyseliny snižují inzulinovou rezistenci.
    • Vláknina zpomaluje trávení sacharidů a vstřebávání cukrů z tenkého střeva a díky tomu hladina cukru v krvi stoupá mírnějším, kontrolovaným způsobem a nikoli skokově.

Zdroje informací

Odkazy

Interní

Externí

Knihy