Základní informace

Dieta – stravovací styl – velké téma pro mnohé z Vás. Možná jste právě za tímto účelem navštívili tento web. Ano, můžete zde zjistit některé náhodně vybrané způsoby stravování, ale zejména zásady, které by Vám měly pomoci při rozhodování, co by Vám mohlo pomoci. Každý potřebuje a reaguje na něco jiného, neexistuje jediná správná strava, resp. dieta.

Současně byste se ale mohli či měli rozhlédnout i po dalších částech webu, protože teprve komplexní znalosti vedou ke spokojenému životu.

Dieta – stravovací styl – je řízený příjem stravy a tekutin za účelem dosažení specifického cíle. Tolik definice. Dieta může být například nemocniční (oficiální), redukční na hubnutí, za účelem udržení nějakého zdravotního stavu, změny zdravotního stavu, jako dlouhodobého stravovacího systému (podepřený nějakým názorem nebo filozofií).

Hubnutí – ubývání na váze – může být způsobeno ztrátou jedné z následujících tří složek: svalové tkáně (nežádoucí), tukové tkáně (žádoucí) nebo vody.

Co by měl splňovat správný stravovací styl

  • správný stravovací styl je takový, který bez problému a rádi budete dodržovat po celý zbytek života (to neznamená jíst stále to stejné, mluvíme o „stylu“), který neumožňuje ukládání tuku
  • nesmí být příčinou jo-jo efektu, tzn. opětovného zvýšení tělesné hmotnosti po jejím předchozím záměrném snížení
  • nesmí nastat rychlý úbytek hmotnosti – optimální je 0,5 kg za týden
  • nesmí nastat pocit hladu nebo zdravotní problémy
  • nesmí zcela zakazovat některou z makroživin, tedy sacharidy, bílkoviny (proteiny) a tuky by měly být vždy alespoň částečně zastoupeny včetně vitaminů a minerálů
  • nesmí zakazovat některou ze základních přirozených potravin (průmyslově zpracované potraviny nejsou přirozené, zákaz je vítán) – pokud to není z důvodu zdravotních -, či omezovat na minimum některý druh potravin, nebo dokonce preferovat pouze jednu potravinu (např. jen vajíčka)
  • nesmí radikálně omezovat příjem energie, tu potřebujeme, přitom pro tělo není kalorie jako kalorie
  • nesmí dlouhodobě zatěžovat nějaké orgány (například nadměrný příjem bílkovin bez dostatečného množství tuku velmi zatěžuje trávicí systém, ledviny a játra)
  • nesmí doporučovat nezdravé potraviny (například průmyslově zpracované, například margaríny)

Stručný přehled některých diet

Poznámka: Následující výběr diet je náhodný. Proč? Neexistuje totiž žádná jednotná metoda snížení tělesné hmotnosti a uzdravení šitá na míru všem. Nejlepší je seznámit se nejprve s tím, jak Vaše tělo funguje, a podle toho se pak kvalifikovaně rozhodnout.

Na následující stravovací styly se zkuste dívat na základě předchozích informací, co by stravovací styl / dieta měla splňovat:

  • Alkalická (pH): povoluje zásadotvorné potraviny, tj. ovoce, zelenina, ořechy, luštěniny a produkty vyrobené ze sóje. Nutno vyřadit červené a průmyslově zpracované maso, smažená a tučná jídla, plnotučné mléčné výrobky, přislazované pochutiny a nápoje.
  • Atkinsonova: má 3 fáze, 1. fáze (2 týdny) – sacharidů maximálně 20 g na den ze zeleniny (kritická fáze z rychlého snížení sacharidů), tuků a bílkovin libovolné množství. 2. fáze (má trvat do získání optimální váhy) – sacharidů maximálně 40 g na den. 3. fáze – přidávají se opatrně sacharidy tak, aby se nezačalo znovu tloustnout. Pít 2-3 litry denně.
  • Bezlepková dieta: eliminace konzumace potravin obsahujících lepek (neboli gluten) pro lidi s celiakií, Duhringovou chorobou či alergií na lepek.
  • Breussova: drastická dieta – 42 dnů bez tuhé stravy (možno snížit na 2 týdny), jen zeleninové šťávy a bylinkové čaje. Hrozí jo-jo efekt. Denně se může vypít 125 až 500 ml zeleninové šťávy a neomezené množství čaje – povolen je šalvějový, meduňkový, mátový a třezalkový a neslazené. Je nutné počítat s únavou.
  • DASH: Dietary Approaches to Stop Hypertension (dietní přístupy k zastavení hypertenze). Původně měla sloužit ke snížení krevního tlaku snížením množství sodíku maximálně na 2,3 g za den. Jedná se o stravovací program – 6 jídel za den, max. 2000 kcal. Jí se ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, nízkotučné mléčné výrobky, luštěniny, ryby a v malém množství drůbež. V malém množství je povoleno také červené maso, tuk a sladkosti. Nutné je omezit sůl.
  • Diabetická: základem jsou malé porce vícekrát denně (3 hlavní jídla po 5-6 hodinách a uprostřed svačiny a druhá večeře). Důležité je správné zacházení se sacharidy. Hlavní jídlo by mělo obsahovat vždy zdroj složitých sacharidů. Diabetici 2. typu mají problém s přibýváním na váze. Proto diabetologové doporučují omezit příjem energie, zejména tuků. Měli by se vyvarovat vyššímu příjmu nasycených tuků a transmastným kyselinám, naopak se doporučuje příjem omega-3. Pokud diabetika čeká větší fyzická zátěž, měl by buď zvýšit příjem sacharidů nebo snížit dávku inzulinu.
  • Dukanova: (od francouzského experta na výživu Pierra Dukana) – má 4 fáze. 1. fáze – útočná, maximálně 7-10 dnů – pouze bílkoviny (libové maso, případně vajíčka – pouze bílky, žloutky jsou omezeny na 4 týdně, nízkotučné jogurty a nízkotučné sýry). 2. fáze – dosažení ideální váhy – lze přidat vybranou zeleninu (rajčata, okurky, mrkev, papriky, ředkvičky, cibule, dýně, špenát, brokolice, chřest, pórek, zelí, houby, celer, fenykl a 2 čajové lžičky ovesných otrub denně). 3. fáze – upevnění ideální váhy – možné přidávat ovoce, 40 g sýrů, během týdne max. 200 g příloh. 4. fáze – do konce života – jíst vše s tím, že jednou týdně si dáte bílkovinný den.
  • Eliminační: zjištění, které potraviny mají na nás negativní vliv.
  • Francouzská: životní styl, pohoda, jíst pouze pravé potraviny, povoluje se celozrnný chleba, těstoviny, rýži, vejce, jogurt, ovesnou kaši, sýry, ryby, kuřecí maso, vepřové maso, ovoce a zeleninu, máslo, tmavou čokoládu, luštěniny a červené víno.
  • GAPS: (Gut and psychology syndrome) – syndrom zažívání / trávení a psychologie. Vynechávají se všechny obiloviny, rafinované cukry a mléčný cukr – laktóza. Konzumují se kvalitní nasycené tuky v podobě kvalitního másla, sádla a kokosového oleje. Je bohatá na ořechy a semínka a dostatek masa. Důraz se klade na způsob přípravy potravin, aby se předcházelo potížím s trávením. Navrací se k tradičním metodám kvašení a nakládání atd. Základem celé diety je kvalitní a dlouho vařený vývar, který patří k tradičním jídlům v české kuchyni. To vše je doplněno kvalitními probiotiky.
  • Javorová limonáda: je to spíše očistná kúra – pročistí ledviny, trávicí trakt, má pozitivní dopad na klouby a svaly. Trvá 10 dnů. Pije se pouze limonáda připravená z 2 polévkových lžic citronové (limetkové) šťávy, 2 polévkových lžic pravého javorového sirupu (Grade C) a 1/10 lžičky kajenského pepře (chilli koření – může někoho dráždit) a zalitím teplé či studené vody do 2 dcl. Denně se vypije 10 – 12 sklenic této limonády. Dále se může pít čistá voda či mátový čaj. Žádné jídlo se nejí. Zdrojem energie je pouze cukr, tak si tělo začne brát bílkoviny z vlastního těla. Dieta není vhodná pro osoby nemocné s ledvinami či trávicím traktem, diabetiky, těhotné, obézní. Může ohrozit střevní mikrobiom. První navazující dny na dietu se doporučuje jen popíjení ovocných šťáv, příp. konzumace dušené zeleniny či zeleninové polévky, rýže nebo sucharů. Rozhodně není vhodné maso, mléko, vejce, běžné pečivo, káva, alkohol apod. Pokud nenastane po dietě přechod na zdravé stravování, váha se začne vrace na původní hodnoty.
  • Jogurtová: trvá 3 dny, denně 3 až 5 jídel, převážně s probiotickým bílým jogurtem, dále lze jíst zeleninu, ovoce, ovesné vločky, kuřecí maso, krůtí maso, brambory, ryby, rýži, celozrnný chleba, polévky.
  • KetoDiet: jedná se o proteinovou (bílkovinou) dietu české firmy, kde se začíná s následujícím poměrem živin: sacharidy 13 %, bílkoviny 40 %, tuky 47 %. Ve třetím kroku je návrat k tzv. racionálnímu jídelníčku, což podle autorů znamená: sacharidy 30 %, bílkoviny 34 %, tuky 36 %. Nikde není kontrola toho, že se dostane uživatel do ketózy.
  • Ketonová (Keto): snížení sacharidů ve stravě – cca 40 g na den (obdoba Atkinsonovy diety) tak, že tělo začne získávat energii z vlastních tukových zásob, v játrech začne produkovat z mastných kyselin takzvané ketony, a zvýšená konzumace bílkovin a tuků. Musí dojít k úplnému vyčerpání zásob glykogenu (2 až 3 dny). Mezi povolené potraviny patří maso, uzeniny, ryby, mléčné výrobky (sýry, máslo, jogurty, mléko), vejce, zelenina (kromě sladké zeleniny), ořechy, bílkovinná strava, panenské oleje, jednou za čas kvalitní čokoláda (s obsahem minimálně 60 % kakaa) a proteinové nápoje. Zakázána je mouka a výrobky z ní, obiloviny, sladká zelenina (mrkev, červená řepa, kukuřice, hrášek), brambory, sladkosti, ovoce, luštěniny, alkohol a káva. Při této dietě nenastane pocit hladu. Je potřeba denně vypít 2,5 litru tekutin.
  • Krabičková: necháte si dovézt potravinu v krabičce, menší porce 5x za den.
  • LCHF – nízkosacharidová vysokotuková (Low carb high fat): sacharidy jsou nahrazeny tuky – terapeutická dieta. Tato dieta úspěšně působí proti obezitě a civilizačním chorobám, například kardiovaskulárním, diabetu (cukrovce), nádorovým onemocněním, Alzheimerově chorobě. U většiny lidí funguje velmi dobře. V mírnější podobě je možné ji užívat jako celoživotní stravovací styl.
  • Mančingové: 3 jídla denně, převážně zelenina.
  • Melounová: je to spíše očistná kúra – po 3 dny se jí libovolné melouny 5krát denně a k tomu vypít 3 litry neslazených tekutin – zbavíte se vody, nikoliv tuku.
  • Mléčná: konzumace převážně mléčných výrobků, trochu zeleniny, masa, vajec.
  • MMT – mitochondriální metabolická terapie: jedná se o speciální výživový plán vytvořený Dr. Josephem Mercolou, který má sloužit při vážných zdravotních potížích, například obezitě, diabetu, rakovině či Alzheimerově chorobě, nebo pro zdravé jedince, kteří chtějí svoje zdraví extra posílit. Základem je strava založená na vysokém obsahu zdravých tuků, nízkém obsahu sacharidů a přiměřeném množství bílkovin, kdy se místo glukózy spaluje tuk – ketony, ketolátky.
  • Ovocná: na 3 dny, povoleny jsou ananas, banán, kiwi, hroznové víno, vypít 2 litry neperlivé vody (možné přidat citronovou šťávu) nebo bylinkové čaje. Hrozí jo-jo efekt. Ukázka jídelníčku: 1. den – snídaně: 250 g ananasu, svačina: 250 g ananasu, oběd: banán, svačina: 250 g ananasu, večeře: banán. Dieta je bez bílkovin a tuku, proto hrozí pocit hladu a zvýšená únava.
  • Paleo: spíše je to životní styl (jak se stravovali pravěcí předci), tedy lze držet dlouhodobě. Doplňkem je dostatečný spánek a pohyb. Při dietě jde o vyřazení obilovin, luštěnin, pečiva, mléčných výrobků, zpracovaných potravin, brambor, cukru, sóji, rostlinného oleje, potravinám s lepkem. Povolené jsou ryby, libové maso, mořské plody, ovoce a zelenina, houby, vejce, koření, semena a ořechy, kořínky, tuky, dále mořská sůl a hmyz. Z nápojů je povolena čistá voda, čerstvá ovocná či zeleninová šťáva a bylinkové čaje. Denně vypít 2,5 litru tekutin.
  • Plážová dieta: dieta ze South Beach vytvořená kardiologem Arthurem Agatstonem. 1. fáze – 2 týdny – 5 jídel za den, bez sacharidů, pouze bílkoviny (maso, vejce, ryby a mléčné výrobky) a nenasycené tuky, zelenina a ovoce, bez průmyslově zpracovaných potravin. 2. fáze – tak dlouho, dokud se nedocílí požadované váhy – možno zařadit sacharidy s nízkým glykemickým indexem (celozrnné pečivo a celozrnnou rýži). 3. fáze – doživotní – občas je dovoleno „zhřešit“, nutno se vyvarovat nezdravým sacharidům (produktům s vysokým glykemickým indexem), nezdravým tukům a průmyslově zpracovaným potravinám. Lze docílit trvalého snížení váhy.
  • Podle Marka Hymana: kombinace vegetariánské a paleo stravy.
  • Proteinová (PSMF): Protein Sparing Modified Fast („proteiny šetřící modifikovaný půst“) – princip popsal Georges L. Blackburn v roce 1974 – jedná se o vysoce kvalitní bílkoviny, snížení sacharidů a vybraná zelenina. Tuky jsou zakázané.
  • Rýžová: konzumace neloupané rýže nebo rýže Basmati, či jiné druhy rýže. Dieta na 3 až 10 dnů. Denně se jí 220 g nesolené rýže rozdělené do 5 jídel. První den jen rýži, pak možné přidat zeleninu a maso. Denně se musí vypít minimálně 2,5 litru neslazených tekutin.
  • Sacharidová (zavádějící název), též Sacharidové vlny: princip je ve snížení příjmu sacharidů na minimum a stejně tak i příjem tuků, povoleny jsou pouze bílkoviny. Jedná se o kulturistickou sacharidovou dietu. Střídají se dny s vyšším (2 až 2,5 g na kg váhy) a nižším příjmem bílkovin a umožňuje radikálně formovat postavu. Užívá se maximálně 1 měsíc. První 1 až 2 dny se sníží příjem sacharidů na 50 g a následující 3 – 6 dnů se postupně jejich příjem zvyšuje o 20 – 25 % každý den a cyklus se opakuje. Ze stravy se zcela vyřadí jednoduché cukry, povoleno je pouze ovoce, nesmí se konzumovat bílá mouka, bílé pečivo, těstoviny z bílé mouky, uzeniny, smažená jídla, slané pamlsky, sycené nápoje a alkohol. Doporučené potraviny jsou libové maso, ryby, brambory, celozrnné pečivo a rýže, luštěniny, špalda, jáhly, pohanka, vločky, ovoce a zelenina. Je nutné vypít 2 až 3 litry vody denně. Je bez jo-jo efektu.
  • Středomořská: spíše je to životní styl. Složení: polovina talíře zeleniny, čtvrtina příloha a čtvrtina ryba či maso. Povolena je zelenina, ovoce, olivový olej, celozrnné potraviny, ryby a mořské plody, libové maso, mléčné výrobky, bylinky, luštěniny, ořechy, semena a červené víno, dále olivy, mandle, artyčoky, chřest a rajčata. Dieta by neměla obsahovat sladkosti, uzeniny, tučná masa, smažená jídla, sladké nápoje, alkohol, tučné mléčné výrobky a sůl. Tuto dietu s velkým „S“, tedy „Středomořská“, začaly v polovině 80. let vyvíjet dvě vědkyně. Antonia Trichopoulosová, profesorka na Lékařské fakultě Athénské univerzity, a Anna Ferro-Luzziová, ředitelka výzkumu Národního institutu výživy v Římě. Trichopoulosová, Willett a Drescher objevili účinný způsob marketingu na prosazení této stravy.
  • Vajíčková: podle americké kliniky Mayo (už jí nedoporučuje). Drží se 14 dnů, 3 jídla denně, základem jsou vejce natvrdo. Stále stejná snídaně: 3 ks vejce natvrdo, 1/2 grepu, neslazená káva. Povoleny jsou vejce, grep, káva, maso hovězí, telecí, jehněčí, kuřecí a zelenina. Příklady oběda: 3 ks vejce natvrdo, rajče, neslazená káva, nebo 3 ks vejce natvrdo, 200 g špenátu, rajče, citronová šťáva. Příklady večeře: 3 ks vejce natvrdo, hlávkový salát s citronem, nebo plátek vařeného hovězího masa, hlávkový salát, rajče. Hrozí riziko jo-jo efektu. Dieta je velmi drastická, velmi často s pocitem hladu.
  • Volumetrická: povolují se potraviny bohaté na vodu – ananas, okurka, rajčata, meloun, bílé maso, citrusy a nízkotučné mléčné výrobky; neměly by se jíst potraviny tučné – tučné maso, sýry a další alternativy tučného jídla, dále cukr, sladké sycené limonády a energetické nápoje.
  • Whole30: krátkodobý nutriční restart organismu (minimálně 30 dnů) podle programu manželů Hartwigových.
  • Zónová dieta: dá se držet dlouhodobě. Základem je snížení příjmu sacharidů, škrobů a mouky ve stravě na poměr 40 % sacharidů, 30 % bílkovin a 30 % tuků. Jídlo pravidelně po 3 hodinách až 6krát denně. K tomu pít vodu, neslazené tekutiny, neslazené čaje a nepít alkoholické nápoje. Smí se jíst kuřecí a rybí maso, ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, nízkotučné mléčné výrobky, ořechy, olivový olej a margarín. Nesmí se konzumovat bílé pečivo, brambory, sladkosti, těstoviny, uzeniny, smetana, máslo, cereálie, alkohol a káva.
  • atd.

Současné poznatky

  • Hlad vede k tloustnutí. Proč?
  • Light potraviny jsou naprosto nevhodné. Proč?

Jak tělo v souvislosti s hubnutím funguje?

Diety Podrobně