Základní informace

Potraviny (živiny) slouží k výživě lidí, mají tedy obsahovat výživové látky, které lidský organismus potřebuje k získání energie, růstu a obnově buněk, tkání a orgánů. Lidé se velmi liší metabolicky, v průběhu stárnutí, ale i ve způsobu stravování. Zásadní změnou skladby stravy je možné se změnit fyzicky i metabolicky – k vlastnímu prospěchu / neprospěchu.

Druhy potravin – příklady zdravých:

  • Léčivé rostliny a koření: heřmánek, kmín, kurkuma, skořice, zázvor.
  • Luštěniny: cizrna, čočka, fazole (pozor na jednotlivé druhy), hrách.
  • Maso a ryby: hovězí, kapr, krůtí, kuřecí, losos, pstruh, vepřové.
  • Mléčné výrobky: acidofilní mléko, jogurt, kefír, syrovátka, tvrdý sýr.
  • Nezařazené potraviny: hořká čokoláda, houby, kakaové boby, med, ocet, vejce.
  • Obiloviny (cereálie): amarant, čirok, jáhly, ječmen, oves, pohanka, quinoa (merlík čilský).
  • Ořechy, mandle a semena: dýňová semínka, chia semínka, konopná semínka, lískový ořech, lněná semínky, mandle, sezamová semínka, vlašský ořech.
  • Ovoce a plody: ananas, avokádo, banán, borůvky, jablka, kustovnice (goji), mandarinky.
  • Tuky a oleje: kokosový olej, lněný olej, máslo, olivový olej, sádlo.
  • Zelenina: brokolice, celer, cibule, červená řepa, česnek, mrkev, pórek, rajčata, salát, zelí (i kysané).