Obsah stránky

Základní informace podrobněji

Cibule kuchyňská je cibulovitá zelenina z čeledi amarylkovitých. Je široce užívaná při vaření jako zelenina či koření. Syrová má pálivou chuť. Při loupání, krájení či smažení cibule se uvolňuje dráždivá slzotvorná látka.


Funkce v těle

Léčivé účinky

  • Obsahuje allicin, který kromě štiplavé vůně může také za to, že cibule je přírodním antibiotikem. Má antivirové účinky a působí proti širokému spektru bakterií. Snižuje cholesterol a krevní tlak. Tepelnou úpravou se obsah allicinu snižuje, proto je nejlepší jíst cibuli syrovou.
  • Obsahuje fruktooligosacharidy, které posilují prospěšné střevní bakterie, které příznivě působí na naše trávení. Tyto bakterie vytváří ve střevech kyselé prostředí nepříznivé pro nežádoucí bakterie.
  • Obsahuje flavonoidy (například quercetin), které působí v těle jako antioxidanty, které jsou nezbytné pro zachování zdraví a zmírňují projevy alergií.
  • Usnadňuje vykašlávání hlenu.

Nežádoucí účinky

  • Nedoporučuje se konzumovat cibuli při otevřených žaludečních a dvanáctníkových vředech.

Nutriční hodnoty ve 100 g

ŽivinaJednotkaPrůměrná hodnotaMaximální hodnotaMinimální hodnota
Energiekcal460529356
Bílkovinyg22.2324.419.7
Tuky celkem, z toho:g30.8634.321.4
nasycené mastné kyselinyg3.473.912.48
mononenasycené mastné kyselinyg2.362.761.71
polynenasycené mastné kyseliny, z toho:g23.972616.2
omega-3 MK: alfa-linolenová (ALA)g18.5621.112.3
omega-6 MK: linolová g5.937.153.88
transnenasycené MKg0.140.190.04
cholesterolmg000
Sacharidy celkem, z toho:g40.275432
vláknina nerozpustnág31.3935.928
vláknina rozpustnág3.685.81.1
Minerály
Vápník (Ca)mg570616523
Železo (Fe)mg7.729.786.27
Fosfor (P)mg770880675
Draslík (K)mg653741596
Sodík (Na)mg12827222
Hořčík (Mg)mg334369321
Zinek (Zn)mg5.686.484.46
Měď (Cu)mg1.661.881.44
Mangan (Mn)mg3.284.322.46
Selen (Se)μg55.1592.517.8
Chrom (Cr)μg9.0716.41.74
Vitaminy
AIU53.868030
Cmg1.612.90.5
EIU0.740.740.74
B1mg0.620.790.21
B2mg0.170.220.12
B3mg8.8311.95.97
B6mg282300243
B9mg48.5351.443.1

Výskyt

  • Pěstuje se po celém světě.

Vybrané druhy cibule

  • Bílá: má tenčí slupku, ostřejší chuť a vůni než žlutá, je křehčí. Stejné užití jako u žluté.
  • Červená: je masitá a chuťově méně výrazná než žlutá. Její jemnost a barevnost se využije v netepelných úpravách, například v salátech
  • Šalotka: je menší, jemnější a sladká. Nejčastěji se nakládá nebo se dává do salátů.
  • Žlutá: nejčastěji používaná. Chuťově je nejvyváženější a tepelnou úpravou sládne.

Tipy

  • Cibule je nejzdravější v syrovém stavu, tepelnou úpravou ztrácí mnoho svých pozitivních účinků.
  • Čerstvá šťáva smíchaná s medem v poměru 2:1 se používá při zápalu plic, rýmě a nachlazení.
  • Rozkrojená cibule by se měla spotřebovat do 24 hodin, protože potom je již mírně toxická.
  • Uskladnění: jarní – nejlépe v lednici, klasická cibule 3-4 týdny při pokojové teplotě na suchém, tmavém a dobře větraném místě, nejlépe v jedné vrstvě.

Nákup

  • Je nutné vybírat takovou cibuli, která je na svůj objem přiměřeně těžká, má pěknou, lesklou a hladkou slupku a musí být zcela tvrdá. Pozor na plíseň či zelené klíčky.

Zdroje informací

Odkazy

Interní

Externí

Knihy