Obsah stránky

Základní informace podrobněji

Skořice je aromatická kůra, převážně ze dvou druhů stromu skořicovníku ceylonského (Cinnamomum zeylanicum – tzv. „pravá“ skořice, světle hnědá) a čínského (Cinnamomum cassia – skořice tmavě hnědá) a patří mezi nejzdravější koření. Obsahuje cinnamaldehyd, který má léčivé účinky.


Doporučené množství

X


Funkce v těle

Léčivé účinky

  • jeden z nejlepších antioxidantů
  • pozitivně ovlivňuje hladinu cukru v krvi u cukrovky (diabetu) 2. typu již při denní dávce 1 gram
  • protizánětlivé účinky
  • přírodní prevence i terapie při chřipce, nachlazení či angíně
  • skořicový olej pozitivně působí při léčbě houbových (mykotických) infekcí dýchacích cest a brání růstu škodlivých bakterií, jako jsou například Listerie a Salmonely
  • snižuje:
    • glykemii – koncentraci cukru v krvi – působí na enzymy zažívacího traktu, zpomaluje jejich činnost a tím dochází ke snížení množství sacharidů, které se ze zažívacího traktu dostanou do krve (snížení cca o 10-30 %). Účinná dávka je 1-6 g za den (1/2-2 kávové lžičky)
    • hodnoty LDL cholesterolu a TAG (triacylglycerolů), zatímco hodnoty HDL cholesterolu zůstávají stejné
    • inzulinovou rezistenci
    • krevní tlak
    • riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí
  • zdá se, že by mohla pozitivně působit proti:
    • Alzehimerově chorobě a Parkinsonově chorobě
    • některým druhům rakoviny
  • zlepšuje trávení – štěpí tuky, zlepšuje metabolismus tuků a cukru u lidí s cukrovkou
  • zmírňuje:
    • krvácení z nosu
    • silnou menstruaci

Nežádoucí účinky

  • skořice Cassia (obvykle v obchodech – výraznější chuť a vůně) obsahuje kumarin (až 5 % – je to přírodní toxin v rostlinách – možnost poškození jater, legislativa EU připouští 2 g/kg), Cejlonská „pravá“ ho obsahuje 0,004 % a méně – problémem je obtížně zjistitelný původ
  • může způsobit alergickou reakci při nadměrné konzumaci, například vyrážku
  • lidé, kteří užívají inzulin nebo přípravky na zředění krve, by měli napřed konzultovat konzumaci se svým lékařem
  • nedoporučuje se její konzumace (případně jen zřídka, a to ve velmi malém množství) těhotným ženám

Výskyt

  • Skořicovník ceylonský: (Cinnamomum zeylanicum) pochází ze Srí Lanky (ostrov Ceylon), pěstuje se však i v jiných tropických oblastech.
  • Skořicovník čínský : (Cinnamomum cassia) pochází z Barmy, pěstuje se v jižní Číně, Thajsku a Indonésii.

Tipy

  • obecně platí, že kombinace medu se skořicí je zdraví prospěšná, například proti nachlazení – 1 polévkovou lžíci medu rozmíchat s necelou polovinou kávové lžičky mleté skořice, důkladně promíchat a nechat 5 minut odstát, pak přidat několik kapek citronové šťávy a opět zamíchat. Konzumovat ráno a večer – u nízkosacharidové diety je nutno vzít v úvahu množství medu – je to cukr

Zdroje informací

Odkazy

Interní

  • X

Externí

Knihy