Obsah stránky

Základní informace podrobněji

Cukrovka (diabetes – úplavice cukrová) je souhrnný název pro skupinu závažných chronických onemocnění, která se projevují poruchou metabolismu sacharidů. Rozlišují se dva základní typy: diabetes 1. typu a diabetes 2. typu, které vznikají důsledkem absolutního nebo relativního nedostatku inzulinu (hormon snižující hladinu cukru v krvi). Hlavním projevem diabetu je zvýšená koncentrace glukózy v krvi a nedostatek energie. Obě dvě nemoci mají podobné příznaky, ale odlišné příčiny vzniku.


Vznik

Typické příznaky

  • žízeň: zvýšená
  • močení: časté
  • moč: přítomnost ketonů
  • hlad: extrémně velký
  • ztráta váhy: bez zjevné příčiny
  • únava:
  • podrážděnost:
  • vidění: rozmazané
  • hojení ran: pomalé
  • infekce: časté

Diabetes 1. typu

V ČR je 100 000 nemocných. V prvotních stadiích jsou ničeny beta-buňky slinivky břišní vlastním imunitním systémem – autoimunitní onemocnění. Ničení beta-buněk probíhá několik měsíců až let, kdy je zničeno více než 80 % všech beta-buněk a slinivka není schopna zabezpečit spotřebu inzulinu v těle. Cukrovka 1. typu tvoří přibližně 10 % případů diabetu. Tělo neléčeného diabetika pak trpí nedostatkem energie v buňkách a tu se snaží nahradit jiným způsobem. Jako sekundární zdroj energie pro tělo je energeticky nejvýhodnější rozklad tuků. Katabolismem tuků se uvolňuje požadovaná energie, avšak jako odpadní látky této reakce vznikají ketolátky (např. aceton), které okyselují vnitřní prostředí těla. Tím ovlivňují průběh některých chemických reakcí v organismu a také i jeho metabolismus – otrava. Současně tělo ztrácí velké množství vody. Ledviny nedovedou molekuly glukózy při velké koncentraci v krvi udržet v těle a propouští ji do moči. Přebytky glukózy s sebou strhávají molekuly vody. Čím vyšší glykemie, tím větší množství moči. Jediným východiskem je vnést do metabolismu znovu rovnováhu pomocí zevní aplikace inzulinu, který si již tělo nedokáže samo vyrobit.

Diabetes 2. typu

V ČR je 900 000 nemocných. Je způsoben sníženou citlivostí tkání vlastního těla k inzulinu. Jedná se o metabolickou poruchu charakterizovanou zvýšenou hladinou glukózy v krvi při současné rezistenci na inzulin a relativním nedostatku inzulinu. Cukrovka 2. typu tvoří přibližně 90 % případů diabetu.

Co predikuje (předpovídá) diabetes 2. typu

  • věk: nad 45 let
  • rodinná anamnéza: výskyt cukrovky 2. typu u rodičů
  • vzrůstající hmotnost v dospělosti: index BMI nad 25 – nadváha, až obezita (nad 30), resp. obvod pasu u mužů nad 94 cm, u žen nad 80 cm
  • vzrůstání glikemie: koncentrace glukózy v krvi
  • fyzická aktivita: nízká
  • kouření:
  • metabolický syndrom:
  • syndrom polycystických vaječníků: gynekologické onemocnění žen
  • některé léky: léky stimulující slinivku k vylučování většího množství inzulinu, jiné potlačující uvolňování glukózy z jater, blokující trávení sacharidů nebo zvyšující citlivost buněk na inzulin
  • vysoký krevní tlak: nad 140/90
  • hladiny cholesterolu: nízká hladina HDL cholesterolu a vysoká hladina triglyceridů

Těhotenský diabetes

Postihuje ženy s vrozenou dispozicí – jedná se cca o 17 % těhotných žen. Spouštěcím faktorem je vliv těhotenských hormonů a dalších látek, jejichž hladina narůstá v průběhu těhotenství. Mezi rizikové faktory rozvoje patří výskyt diabetu 2. typu v rodinné anamnéze, věk těhotné nad 30 let, obezita a nedostatek fyzické aktivity. Ženy se zvýšeným krevním tlakem (hypertenzí) mají v těhotenství 2x vyšší riziko. Nedostatečně léčená těhotenská cukrovka představuje zvýšené riziko pro matku i plod. Při dobré léčbě jsou rizika nízká.


Diagnóza

Diabetes mellitus je metabolickou nemocí charakterizovanou glykémií nalačno >7 mmol/l a glykémií za 2 hodiny >11,1 mmol/l při orálním glukózovém tolerančním testu s podáním 75 g glukózy.


Strava

  • Z posledních vědeckých výzkumů i z lékařské praxe je ověřeno, že správná strava je základem pro zlepšení zdravotního stavu:
    • u cukrovky 1. typu: může zajistit nižší dávky inzulinu, menší výkyvy glykémií a snížit rizika hypoglykémie
    • u cukrovky 2. typu: může zajistit snížení dávek léků včetně inzulinu, případně i k jejich úplnému vysazení

POZOR: Pokud již užíváte léky nebo jste léčeni inzulinem, je třeba o změně stravy informovat ošetřujícího lékaře, protože vaše léčba nemusí být se změnou stravy slučitelná. U některých léků je po změně stravy nutné snížit jejich dávky, u některých je nezbytné i jejich vysazení. To je ale dobrá zpráva, to bychom chtěli!

Zásady léčivé stravy

  • Co nejvíce vyloučit: cukry, škroby, nekvalitní tuky, přídatné látky, tedy:
    • ovoce: výjimkou je tučné avokádo
    • sladké druhy zeleniny: například kořenová
    • průmyslově zpracované potraviny: s obsahem přidaných cukrů, škrobů, obilné mouky, nekvalitních tuků (například margaríny, běžné stolní rostlinné oleje, ztužené a částečně ztužené tuky) a dalších přídatných látek
  • Co jíst přiměřeně: bílkoviny 15 – 20 % – pokud množství zvýšíme a částečně tak nahradíme sacharidy, může to mít krátkodobě výborné výsledky, jenže dosud se spolehlivě neví, jaká míra zvýšené produkce močoviny v ledvinách je pro organismus bezpečná.
  • Co zvýšit: příjem zdravých tuků. Tuk zasytí a při snížení množství sacharidů dojde ke snížení hladiny inzulinu. Tuky jsou pak využity jako zdroj energie a neukládají se tak snadno. Tuky celkově zpomalují trávení a přirozeně, bez pocitu hladu, usnadňují nižší kalorický příjem.

Doporučené potraviny

Ideální jsou bio potraviny a domácí zpracování.

  • zelenina: syrová i tepelně upravená (vařená ve vodě nebo v páře, restovaná, pečená). Měla by být součástí každého jídla a nahradit tradiční sacharidovou přílohu (knedlíky, těstoviny, chleba, pečivo atd.). Zeleninu lze dochutit kvalitním olejem, nesladkým octem nebo citrónovou šťávou, vařenou zeleninu máslem, výpekem z masa atd.
    • bez omezení: cuketa, čekanka, česnek, čínské zelí, fenykl, kysané zelí, listové saláty, mangold, okurka, patison, pažitka, pórek, rebarbora, špenát, zelená cibulka, zelené fazolky, zelený chřest
    • menší omezení (v souvislosti s inzulinem 100 g a více): brokolice, cibule, chřest bílý, plodová zelenina (rajčata, papriky, lilek), kapusta, kedlubna, květák, řapíkatý celer, ředkev, ředkvičky, zelí
  • bobuloviny: angrešt, borůvky, brusinky, rybíz, malina, ostružina
  • houby: hlíva ústřičná, žampiony a další
  • ořechy a semínka: zdroj kvalitních tuků a bílkovin, vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Obsahují i sacharidy, proto maximálně 100 g. Namočením přes noc se zlepší stravitelnost i chuť ořechů, rozemletím semínek se umožní jejich strávení (pokud se například lněná semínka nechají celá, projdou zažívacím traktem bez užitku – proto je nesmysl semínky posypávat například pečivo, navíc se tuk v nich obsažený vysokou teplotou znehodnocuje).
    • vybrané ořechy: lískové ořechy, makadamové ořechy, mandle, para ořechy, pekanové ořechy, vlašské ořechy
    • vybraná semínka: dýňová, konopná, lněná, sezamová, slunečnicová
  • tuky: tuk je nosičem chuti a zasytí, takže díky jeho dostatečnému příjmu nebudete mít při nízkosacharidové stravě hlad a po čase ani chuť na sladké. Na tucích jsou závislé důležité vitaminy (D, E, K, A) a jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin.
    • zdravé tuky: máslo, přepuštěné máslo (ghí), smetana, sádlo, za studena lisované oleje (olivový, avokádový), kokosový tuk
    • zdravé tučné potraviny: avokádo, kokos, olivy, ořechy, ořechová másla, semínka, slanina
  • maso a vnitřnosti: bohatý zdroj bílkovin, proto stačí jedna porce denně, pokud není jejich zvýšená potřeba z důvodu zvýšené fyzické námahy (například sport)
    • vhodné: maso červené i bílé, včetně tučného (bůček), drůbeží i s kůží, játra a podle libosti i další vnitřnosti.
    • občas: uzená šunka od kosti (s vysokým podílem masa)
    • nevhodné: pozor na řízek v trojobalu (mouka a strouhanka – zdroj sacharidů). Uzeniny – obsahují hodně soli, zdraví škodlivé dusitany a v průmyslově zpracovaných je často cukr a škrob.
  • ryby: jakékoliv, nejlépe z volného moře, při nedostatku čerstvých i rybí konzervy, ale pouze s rybami ve vlastní šťávě nebo v olivovém oleji, bez dalších přísad
    • nejvhodnější: tučné, například: losos, makrela, úhoř
  • vejce: mohou se jíst denně – zapomeňte na strašení cholesterolem
  • mléčné výrobky: někteří diabetici mívají po mléku a mléčných výrobcích k snídani vyšší hodnoty glykémie, než by odpovídalo obsahu sacharidů a stejné dávce v jinou denní dobu. V těchto případech je nutné mléko a mléčné výrobky ze snídaně vynechat.
    • sýry:
      • vhodné: tučné, čerstvé i zrající. U tvrdých sýrů si dát pozor na konzumované množství – obsahují hodně bílkovin.
      • nevhodné: tavené (obsahují problematické tavící soli), výrobky zahuštěné škrobem (některé druhy žervé, pomazánkové máslo)
    • kysané mléčné výrobky: kupovat pouze neochucené a co nejvíce tučné
      • vhodné: acidofilní mléko, jogurt, kefír, podmáslí, tvaroh, zakysaná smetana, atd.
  • polévky: výborné jídlo, pokud nejsou doslazené, zahuštěné moukou či jíškou nebo s těstovinami. Zahustit lze například rozmixovanou zeleninou a ochutit kouskem másla.
    • výborné: vývary (pomalu tažené z masa a kostí, zeleninové), polévky krémové, zeleninové
  • koření: zelené natě (petrželová, celerová, pažitka, libeček), kmín, fenykl,
    majoránka, paprika sladká, muškátový oříšek, bobkový list, pepř, skořice
  • nápoje:
    • vhodné:
      • voda: neslazená, nesycená, případně s citronem
      • čaje (neslazené): zelené, bylinné, černé
      • minerální vody: přírodní, neslazené
      • káva: neslazená, bez mléka
    • naprosto nevhodné:
      • veškeré slazené nápoje:
      • veškeré džusy: například ve 100 ml je cukru: jablečný 11 g, pomerančový 10 g, grapefruitový 8 g, multivitamin 10 g

Jak často jíst a kolik?

Množství jídel během dne je individuální. Záleží například na tom, zda je diabetik 1. či 2. typu, dítě, těhotná žena, štíhlý nebo s nadváhou či obézní:

  • nadváha a obezita: nejlépe najíst se dosyta 2-3krát denně, nesvačit. Urychlení může pomoci nějaké forma půstu, například přerušovaný, případně aerobní cvičení prováděné nízkou až střední intenzitou po delší čas a se zvýšenou srdeční resp. tepovou frekvencí, které posiluje činnost srdce, zrychluje metabolismus a je nejúčinnější pro spalování tuků.
  • štíhlý diabetik 1. typu a těhotná žena: počet jídel může být vyšší dle potřeby – přípustná je například nesladká zelenina, kousek sýra nebo několik ořechů
  • některý diabetik 1. typu a těhotná žena: může být vhodná menší druhá večeře (cca hodinu před spaním), která může příznivě ovlivnit ranní glykémii nalačno, někdy je to ale naopak horší

Čeho se nemusíte bát

Nejlepších výsledků při léčbě cukrovky stravou se dosáhne při denním snížení příjmu sacharidů pod 50 g. To vede k nejnižším výkyvům glykémie a nejnižší potřebě inzulinu. Při takto nízkém příjmu sacharidů dochází k tvorbě tzv. ketolátek. Ty jsou rychlejším a efektivnějším zdrojem energie než glukóza. Ketolátky umí mozek využít jako zdroj energie a svědčí mu. Díky nim také lépe snáší případnou hypoglykémii, pokud k ní dojde. Ke zlepšení může dojít i při méně přísné variantě, tedy snížením sacharidů na 100 g denně. Důležité je, aby se takováto strava stala životní stylem, nikoliv držením diety.

  • ketoacidóza: při ní dochází z důvodu nedostatku inzulinu k masivnímu uvolňování mastných kyselin z tukových zásob, které se v játrech mění na velké množství ketolátek – větší, než metabolismus dokáže zvládnout. Nadměrná koncentrace ketolátek pak způsobí acidózu (překyselení) a celkový rozvrat vnitřního prostředí.
  • nutriční ketóza: jedná se o výživou navozenou tvorbu ketolátek, která nemá nic společného s diabetickou ketoacidózou, která je závažnou komplikací neléčené cukrovky 1. typu. Při nutriční ketóze je tvorba ketolátek regulovaná a přiměřená, a proto ke ketoacidóze nedochází.

Tipy

  • mlsání: vhodné jsou například 1 až 2 kostičky čokolády s obsahem kakaa nad 70 %
  • další pozitivní změny: přechodem na uvedenou stravu se postupně zlepší čich (intenzivněji cítíte například vůni rostlin; někdy bohužel ale cítíte víc a dříve i co nechcete, například že někdo kouří) a zlepší se chuť (můžete si jídlo a nápoje více vychutnat), zlepší se kvalita vlasů
  • kouření: můžete konečně přestat kouřit bez obav z toho, že ztloustnete

Jak začít

Je asi výhodnější začít mírnější variantou snížením sacharidů pod 100 g na den a postupně se naučit novému způsobu vaření, novým receptům, novým chutím. Je vhodné si postupně vytvořit nový životní styl, tedy trvalý, nikoliv krátkodobé držení diety.

Mohu vám potvrdit z osobní zkušenosti, že máte šanci objevit nová, neskonale dobrá jídla, navíc zdravá.


Zajímavosti

  • Dr. Elliot P. Joslin již ve 20. letech minulého století doporučil k léčbě diabetu dietu složenou ze 75 % tuku, 20 % bílkovin a 5 % sacharidů, tedy dnešní nízkosacharidovou vysokotukovou dietu.

Zdroje informací

Odkazy

Interní

  • Inzulin: jedná se o anabolický hormon produkovaný beta-buňkami slinivky břišní, který snižuje hladinu cukru v krvi ukládáním přebytečné glukózy. Vylučování (sekrece) inzulinu do krevního oběhu je závislé na hodnotě glykemie. Čím je více glukózy v krvi, tím větší je vylučování inzulinu.
  • Inzulinová rezistence: představuje nízkou citlivost buněk vůči působení inzulinu a proto ho začne slinivka vytvářet nadměrné množství.
  • Tuky (a oleje): v lidské výživě patří k nejvydatnějšímu zdroji a zásobárně energie v potravě. Tvoří stavební složku buněk. Tuky, které jsou kapalné za pokojové teploty, označujeme jako oleje. Čím více tuků (zdravých) jíme, tím více tuku ztrácíme a jsme zdravější!
  • Pohyb – intenzity zatížení: tělesný pohyb se kromě jiného liší v jeho intenzitě. Každá intenzita pohybu má na tělo různý vliv, využívají se různé zdroje energie, které má tělo k dispozici. Při některé intenzitě se hubne, při jiné se získává vytrvalost, při další se získává síla.
  • Půst – podrobně: slovo půst znamená pro různá společenství i jednotlivce odlišné zřeknutí se potravy od hladovění až pouze k různě omezenému stravování po různě dlouhou dobu.

Externí

Knihy

  • xx