Obsah stránky
Základní informace
Průběh vývoje lidského jedince se nazývá ontogeneze. V každé fázi ontogenetického vývoje můžeme pozorovat řadu změn. Tyto změny jsou dvojího druhu: růstové a vývojové. Oba procesy jsou primárně určeny dědičnými faktory, jejichž uplatnění však ovlivňují faktory prostředí.
Přehled vývojových období člověka
Prenatální období
Prenatální vývoj – nitroděložní období
- dítě už ve stádiu plodu vnímá podněty, na které reaguje (hlas a tlukot srdce matky, hudba)
- otevírá oči, saje prsty
- žena musí o sebe v těhotenství pečovat:
- vše, co je v její krvi, je i v krvi dítěte
- neužívat jakékoliv návykové látky
Novorozenecký věk
Novorozenec – od narození do 4 týdnů po porodu
- proběhnou změny anatomie a fyziologie, například dojde ke změnám anatomie oběhové soustavy – krev přestane proudit pupečníkem
- před narozením má dítě daleko více červených krvinek, po narození začne nepotřebné erytrocyty masivně odbourávat (nejsou tolik potřeba), po porodu získá rozkladem hemoglobinu žlutou barvu – novorozenecká žloutenka
- mozek zpočátku řídí jen základní vegetativní funkce (sací, dýchací, uchopovací, polykací)
- mozek roste a roste i lebka – lebeční kryt není uzavřený, nahoře se nachází pouze vazivový lupínek (fontanela), proto se nesmí hladit novorozenec po hlavě, aby nedošlo k otlakům mozku a následným poruchám
- veškerou péči musí vykonávat rodiče
Kojenecký věk
Kojenec – od 1 měsíce do 1 roku
- kojení je v této době velmi vhodné, protože mateřské mléko obsahuje optimální složení živin + obranné látky
- ke konci období se přidává jiná strava
- péče rodičů je stejná jako u novorozence
- kojenec se rychle vyvíjí psychicky i fyzicky, začíná se pohybovat
Batolecí věk
Batole – 1. až 3. rok
- vyvíjí se pohybové schopnosti (začíná chodit)
- významný rozvoj řeči
- dítě by mělo mít vytvořené základní kulturně hygienické návyky
- dochází k sebeuvědomění
Předškolní věk
Předškolák – 3 až 6 (7) let
- dítě pravidelně roste, mění se proporce postavy
- rozvíjí se duševní schopnosti
- předškoláci mají velkou fantazii, rádi si vymýšlí, mají v oblibě pohádky
- mají schopnost regulovat své chování podle instrukcí
- zvládají větší kontakt s vrstevníky – socializace
- pokládají otázky – zejména PROČ?
- postupně se učí ovládat své emoce
- výrazně narůstá kapacita paměti
- velký rozvoj řeči – zná cca 3000 slov
Školní věk
Mladší školní věk – 6 (7) až 10 (12) let
- tělesné proporce se zaoblují
- prořezávají se trvalé zuby
- dítě se stává společenské
- začíná mít povinnosti
- hlavní činností se stává učení se ve škole
Starší školní věk – 10 (12) až 15 let (začíná puberta)
- začínají pracovat pohlavní žlázy
- dále se rozvíjí myšlení a city
- projev snahy napodobovat dospělé
- touha po uznání a samostatnosti
- tvoří se party
Dospívání
Dorost – adolescence – 15 až 18 (20) let (končící puberta)
- dokončuje se růst
- zvýrazňují se pohlavní znaky
- rozvíjí se myšlení a city
- dozrávání psychické – vztahy k partnerům
- objevuje se snaha po samostatnosti
- utváří se charakter člověka
- příprava na budoucí povolání
Dospělost
Plná dospělost – 18 až 30 let
- nutnost zabezpečit sebe, ale i svoji rodinu (věk 25 až 35)
- fyzická vyspělost – zakončení tělesné evoluce, vrchol fyzických sil
- začátek práce – růst psychosociálních dovedností, odpovědné a etické chování
- partnerský život – hledání partnera, nalezení intimního vztahu, soužití
- reprodukční období – roste zájem mít vlastní děti a potřeba založit si rodinu (trend zvyšování průměrného věku – od 20 spíše k 30); manželství plní fukci reprodukční, ekonomickou, socializační a emocionální
Zralost – 30 až 45 let
- maximální produktivita – zaměstnání jako poslání, cílevědomost
- zkušenosti – dosažení intelektuálního vrcholu cca ve 40 letech
- krize středního věku – kolem 45. roku života dochází k poklesu výkonnosti (klesá psychosomatické tempo), pocitu prázdnoty (děti odcházejí – tzv. syndrom prázdného hnízda)
Střední věk – 45 až 60 let
- postupné snižování pohlavní aktivity
- u žen kolem věku 45-55 let ukončení činnosti vaječníků, tzv. menopauza (přechod, klimakterium) – končí uvolňování zralých vajíček (zastavení menstruačního cyklu) a mění se tvorba hormonů (psychická labilita, deprese, nevolnost), nastává zvýšené ukládání tuku, oběhová labilita
- úbytek fyzických sil
- vynikající duševní kondice
- role prarodiče – jasný signál stárnutí, někteří jedinci špatně nesou označení “babička a dědeček”, současně ale nedochází ke společenské izolaci
- období bilancování – navazuje na krizi středního věku, člověk se ohlíží zpět a hodnotí svůj dosavadní život, snaží se dohnat resty (výměna partnera, změna vzhledu, hubnutí) připouští si proces stárnutí
Stáří
Aspekty stáří z fyzického hlediska, které mohou, ale nemusí nastat u stárnoucího člověka. Nezáleží na věku, ale na způsobu života a životní aktivitě:
- pokles tělesné hmotnosti, výšky a proporcí – pánve, deformace čelisti a chrupavky, změkčování kostí
- zvyšuje se riziko úrazu – právě kvůli změkčování kostí, tzn. větší riziko zlomenin které se špatně léčí
- snížení pohyblivosti – rychlost a pružnost jednotlivých svalů se snižuje
- snížení výkonnosti srdce, plic a cévního systému – krev se hůře okysličuje, vyšší riziko infarktu myokardu, ochabování srdečních chlopní
- menší výkonnost žláz s vnitřní sekrecí – ztrácení imunity, ospalost, nižší vitalita a pohyblivost, křehnutí kostí, řídnutí vlasů, lámavost nehtů
- změny vzhledu a vlastností kůže – podkožní tuk mizí, snižuje se obsah vody v kůži (hluboké vrásky a pigmentové skvrny)
- zhoršení zraku – snížení ostrosti zraku, zbarvení a změny na sítnici, horší rozpoznávání barev
- zhoršení sluchu – špatné vnímání sluchových vjemů (dezorientace, nervozita, podrážděnost)
- změna termoregulace – hůře se přizpůsobuje změnám klimatu
- lámavost vlasů a jejich šednutí, lámavost nehtů
- vyšší náchylnost na nemoci:
- tvoří více než 50 % nemocných se zhoubnými novotvary, ischemickou chorobou srdeční a cévním onemocněním mozku
- další nejčastější nemoci: hypertenze, diabetes, dýchací ústrojí, šedý zákal, glaukom
- zvyšuje se výskyt alergických nemocí
- zvyšují se potíže pohybového aparátu
- zvyšují se psychická onemocnění
- zvyšují se nemoci dýchacího ústrojí
Hlavní psychické a biologické změny:
- zhoršení smyslového vnímání: pomalejší reakce
- zhoršení paměti: zapomínají se zejména nové události
- klesá inteligence
- egocentrismus: tendence mluvit o svých chorobách, lhostejnost k okolnímu světu, afektivní chování – klesá tzv. frustrační tolerance
- sociální závislost: na druhých osobách
- klesá adaptabilita: lpění na stereotypech, odpor k novému
Rané stáří – 60 až 75 let
- nastává přestavba organismu:
- úbytek vody v tkáních
- postupná deformace meziobratlových plotének
- úbytek podkožního tuku – zhoršená termoregulace
- citlivost na duševní podněty
- zhoršování zraku
- začínají se objevovat slabé poruchy koncentrace pozornosti, paměti a myšlení
- častější závratě a poruchy stability
- snižuje se schopnost rychlé reakce – proto stoupá riziko úrazů a zlomenin
- nastupující zdravotní problémy:
- s rostoucí hmotností stoupá výskyt cukrovky, vysokého tlaku, onemocnění nosných kloubů a chorob srdce a cév
- přibývají problémy se srdcem – infarkty, onemocnění srdečních chlopní, poruchy srdečního rytmu
- roste výskyt řídnutí kostí (osteoporózy), běžný pád pak vede ke zlomeninám krčku stehenní kosti, přibývá operací náhrad kyčelního či kolenního kloubu
- roste výskyt mozkových cévních příhod – mrtvic – následkem může být ochrnutí, porucha řeči a paměti, případně smrt
- s častějším výskytem nemocí oběhového systému se objevují otoky nohou
- častější jsou chronické záněty dýchacích cest
- častější výskyt bércových vředů
- čas odchodu do důchodu
- stoupá výskyt depresí – to bývá podmíněno odchodem do důchodu, ztrátou partnera, úmrtími v rodině
- stále schopnost aktivního života, učení se novým věcem
- začíná se projevovat rozdíl mezi relativně zdravými (v ČR je 60 % seniorů, které nemoci neomezují), a s vleklými postupujícími nemocemi (v ČR 20 % s částečnou omezeností nemocemi)
Vysoké stáří – 75 až 90 let
- nastává závislost na pomoci okolí
- zvyšuje se postupný pokles tělesných a duševních funkcí
- ve vysokém stáří jsou lidé konzervativnější, citově labilnější, méně odolní vůči zátěži, může se zhoršit i jejich schopnost adaptibility (přizpůsobivosti)
- nastává úbytek kognitivních funkcí – zhoršení paměti, poruchy řeči a porozumění mluvenému slovu, neschopnost vykonávat běžné denní činnosti, např. oblékání nebo odemykání dveří, neschopnost poznat a interpretovat smyslové vjemy
- projevy senility – stařecké chyby, stařecké projevy
- poruchy chování ve stáří mohou být závažným průvodním znakem demence – závažné postižení mozku s úbytkem nervových buněk a hormonů, které zajišťují předávání informací mezi jeho oblastmi, které se může projevit neklidným až agresivním chováním
Dlouhověkost (stařec, kmet) – nad 90 let
- zpomalené reakce
- není pocit žízně
- problematická lokalizace bolesti
- cévní mozkové příhody
- problémy se zrakem – dalekozrakost, zákaly, šeroslepost
- problémy se sluchem – stařecká hluchota
- stálá sekrece z nosu
- snížená funkce chuťových pohárků
- snížená schopnost vnímání – nejistota ve společnosti, v komunikaci, snížení orientace, to vede k opatrnost a může vzniknout sociální izolace
- snížená funkce imunitního systému
Související
- Dětství: charakterizuje vývojovou etapu lidského jedince od narození po dospělost.
- Nešťastné dětství – vyrovnání se s ním: nešťastné dětství neznamená, že kdo aspekty dobrého dětství nezažil, nemůže nalézt spokojenost v dospělosti. Znamená to, že má horší startovní pozici. Musí více překonávat, více se učit, mít větší ochotu měnit se.
- Šťastné dětství: pro šťastné dětství je více rozhodující šťastný rodič (tedy rodič přiměřeně spokojený, vyrovnaný, moudrý) než majetek nebo uspokojení všech přání a tužeb expandující dětské mysli.
Zdroje informací
Odkazy
Interní
Externí
- http://www.samouk.cz/moodle/mod/presenter/view.php?open=1&id=621&chapterid=5305 – Samouk.cz, Souhrn vývojových období lidského života
- https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1%C5%99%C3%AD – Wikipedie, Stáří
- http://www.aktivityprozdravi.cz/zdravotni-problemy/civilizacni-psychologicke-a-jine-nemoci/stari-senilita-a-demence-zmeny-zdravotniho-stavu – Aktivity pro zdraví, Stáří