Základní informace

Je propastný rozdíl mezi jedním a více dětmi. Již pořadím narození do rodiny formuje děti jiný přístup k nim (čas rodičů), jejich komunikační a jiné dovednosti, znalosti, jiný emoční vývoj. Rodiče již nemají tolik času přemýšlet nad každou pedagogickou blbinou a spoustu věcí začnou řešit intuitivně, prostě napřed reagují a pak teprve přemýšlí.


Prvorození

  • jsou zvyklí být středem zájmu – mají zpočátku maminku a tatínka jen a jen pro sebe, jsou v centru pozornosti a nikdy se jí vlastně dožadovat nemusí;
  • rodiče se prvorozeným podle studií více věnují, častěji jim odpovídají na otázky, pravidelně čtou dětské knihy, hrají si s nimi, a to až do okamžiku, kdy do idylky vstoupí mrně;
  • od té doby musí vynaložit mnohem více energie, aby se mu dostalo stejného zacházení jako v době, kdy byly sami;
  • prvorozený přebírá povinnosti v mladším věku, než mladší sourozenci;
  • prvorození jsou většinou velmi úspěšnými lidmi, umí se prosadit, dokážou k sobě připoutat pozornost;
  • mívají vyšší IQ než jejich mladší sourozenci;
  • velká většina prvorozených studuje vysokou školu častěji než jejich mladší sourozenci;
  • v partnerském vztahu jsou velmi rádi dominantní, vztahy dvou nejstarších sourozenců se s téměř 70% pravděpodobností rozpadají;
  • nepřipouštějí si, že by mohli udělat chybu, chtějí být vždy tím nejlepším;
  • pokud se jim nedaří, mohou být naštvaní, ale nikdy se nevzdají;
  • nejstarší děti nemají rády chyby a příliš nemilují změny, nejsou tak flexibilní jako jejich mladší sourozenci;
  • mají rády svou komfortní zónu, ve které excelují.

Prostřední

  • jsou nejvíc neviditelné;
  • jsou dětmi kompromisu – ze své pozice se snaží vyjít se všemi, se staršími i mladšími;
  • dokážou se sami zaměstnat, rádi čtou a podobně;
  • dostávají méně pozornosti doma, proto ji vyžadují ve společnosti;
  • ve škole patří k jedničkářům, snaží se vyhrát všechny soutěže;
  • snadno může získá pocit, že je v rámci rodiny bezcenné a vlastně nikoho nezajímá – podle průzkumu třetina rodičů, kteří mají tři děti, uznává, že se prostřednímu z nich věnují méně, než by měli a chtěli;
  • nepřecházejte prostředního úspěchy, největší stížností a bolístkou prostředních je to, že je v rámci rodiny nikdo neposlouchá;
  • hlídejte nejstarší děti (manipulátory) v dětském pokoji, velmi často právě kvůli nim prostřední děti potlačují své záliby a dělají přesně to, co chce starší sourozenec.

Nejmladší

  • nebývají těmi nejviditelnějšími ani nejchytřejšími v místnosti, přesto si umí získat pozornost;
  • lépe než starší sourozenci vycházejí z testů sociálních dovedností;
  • nemají příliš velký pud sebezáchovy, do dobrodružství se vrhají po hlavě, jsou připraveny riskovat i tam, kde by se jejich starší sourozenci neodvážili ani náhodou;
  • vynikají v kolektivních sportech;
  • rodiče na výkony svých nejmladších dětí reagují méně spontánně;
  • jsou stále srovnáváni se staršími sourozenci a nic jiného, než je neustále dohánět a dělat při tom ze sebe šaška, jim vlastně nezbývá;
  • nejmladší sourozenci za sebe nejsou zvyklí uklízet, neumí si sami hrát, nepamatují si tolik říkanek – maminka nestíhá;
  • učí se od starších sourozenců, na víc věcí si ale bude muset přijít sám.

Zdroje informací

Odkazy

Interní

  • X

Externí

Knihy

  • X