Obsah stránky

Základní informace

Výchova se dělá, o ní se nemluví. Nevychovávají se děti, ale kluci a holky. Ano, je to rozdíl. I příroda to v drtivé většině rozlišuje, ať se nám to líbí nebo ne. Rodiče, zejména matky, nejsou vzdělané a poučené v tom, jaký rozdíl je ve výchově kluka a holky. Dnešní rodiče to myslí s dětmi dobře, ale často to dělají špatně, protože nevychovávají, pouze pečují, ochraňují. Nestačí, aby bylo dítě najedené, čisté, aby bylo milováno, vyrůstalo v dobrém rodinném vztahu, aby se účastnilo nějakých kroužků. To vše je potřeba a správně, ale jsou to podmínky pouze nutné, nikoliv postačující. Pro zdárný vstup do samostatného života musí být na to děti dostatečně připravené, tedy pro to vychované. S přibývajícím věkem si dítě musí k hraní postupně přibírat i povinnosti. Co dítě dělá, to se učí. To platí úplně pro všechno.


Dva základní přístupy

Výchova

  • dítěti pomáháme a seznamujeme ho s něčím, co ještě nezná: například jak se používá příbor, jak si zavázat tkaničku, že nesaháme na něco horké a co to může být
  • výchova příkladem: dobré rodinné vztahy, vzájemné ohleduplné chování – děláme to, co říkáme a chceme po dítěti
  • neděláme za dítě to, co už umí a je v jeho silách: když něco spadne dítěti, ať si to zvedne – spadlo to jemu; rozkrámovalo hračky víc než je zdrávo, ať si je uklidí – ono by mělo mít malý, ale přehledný „nepořádek“
  • nenabádáme slovně dítě k něčemu, o čem ví, že má udělat samo: X
  • X: X
  • X: X
  • X: X

Navýchova

  • vše děláme za děti: často s nimi jednáme, jako by neměly ruce, nohy, byly postižené. Výsledek – nezískáme jejich obdiv, ale začnou s námi manipulovat.
  • stále mluvíme za dítě (zejména matky): dítě ví, že má pozdravit
  • upírání radosti dítěte z toho, že něco samo dokázalo: X
  • děti necháme dělat úplně všechno, co je napadne: například začne házet kameny na jiné děti
  • X: X
  • X: X
  • X: X
  • X: X

Tipy

  • X: X
  • X: X
  • X: X
  • X: X

Související

  • X: X
  • X: X
  • X: X
  • X: X

Zdroje informací

Odkazy

Interní

Externí

Knihy

  • X