Obsah stránky

Základní informace podrobněji

Ovoce je důležitým zdrojem vitaminů, minerálů, flavonoidů (rostlinná barviva, která mají v lidském organismu podobný účinek jako vitaminy), jehož hlavní složkou bývá voda a sacharidy. Zpravidla se jedná o sladké jedlé plody, plodenství nebo semena převážně víceletých semenných rostlin, nejčastěji dřevin.


Dělení ovoce a plodů

Poznámka: Podle pomologického členění i hospodářského hlediska se ovocné druhy dělí na jádroviny, peckoviny, skořápkoviny a drobné ovoce.

Ovoce mírného pásu

  • jádroviny: (dřeviny – plody s jádry – malvice) hrušeň, jabloň, jeřáb oskeruše, kdoule, mišpule, muchovník
  • peckoviny: (dřeviny – plody s peckou – peckovice) broskvoň, mandloň, meruňka, slivoň, švestka, třešeň, višeň
  • skořápkoviny: (dřeviny) – plodem je peckovice: vlašský ořech; nebo oříšek: líska
  • drobné ovoce: (bobule) angrešt, borůvka, brusinka, rybíz, (souplodí) jahoda, malina, ostružina, (plodenství) moruše

Ovoce tropické a subtropiucké

  • ananas, avokádo, banán, citron, datle, fík, granátové jablko, grapefruit, kaki, kiwi, kokosový ořech, liči, mandarinka, mango, oliva, papája, pomelo, pomeranč

Seznam vybraného ovoce

Poznámka: Skořápkoviny jsou podrobně popsány v samostatné části Ořechy a semena.

  • X: (brukvovité)
  • X: X
  • X: X
  • X: X
  • X: X

Tipy

  • Poměr zeleniny k ovoci by měl být 2:1 (1 díl ovoce).
  • U nízkosacharidových diet by se měl podíl sladkého ovoce ještě snížit – to neplatí například pro avokádo, to je naopak vítáno.

Zdroje informací

Odkazy

Interní

Externí

Knihy

  • x x