Obsah stránky

Základní informace

Komunikace ve smyslu interakce, působení, ovlivňování.

Obecné schéma

Vysílač → přenos informace + šum → Přijímač – ideální stav – co Vysílač vysílá, Přijímač přijímá
Vysílač → přenos informace + šum → Přijímač – nežádoucí stav – Přijímač přijal něco úplně jiného, než Vysílač vyslal
Kde:
  • Vysílačem může být například: zařízení, člověk…
  • Přenos informace, například kabelem, signálem…
  • Pod pojmem „šum“ je možné si představit cokoliv, co brání správnému přenosu informace:
    • fyzické – rušivé vlivy vycházející ze zdrojů mimo komunikující subjekty, např.: ruch ulice, silné slunce, šum telefonu;
    • fyziologické – vlastní fyziologické bariéry u posluchače či hovořícího, např.: vady zraku, sluchu, výslovnosti, paměti;
    • psychické – kognitivní anebo mentálně rušivé vlivy, např.: předpojatost / stereotypy, nálada, očekávání, haló efekt;
    • sémantické – rozdíly pochopení významů.
  • Přijímačem může být například: zařízení, člověk…
  • Pokud se obě strany (vysílající i přijímající) správně „nevyladí“ (aby si vůbec mohly rozumět) a „šum“ se nesníží na minimum (aby nedorazilo správně například každé desáté slovo), může se stát cokoli!

Důvody, proč se přenos informace vůbec neuskuteční

  • Vysílač nevysílá, například první osoba nemluví, nepíše, nekomunikuje…; 
  • přenos informace neprobíhá, např. obě osoby se nesetkají, spojení bylo přerušeno…;
  • přijímač nepřijímá, např. druhá osoba neposlouchá, zabývá se sama sebou, apod.

Důvody, proč je přenos informace s chybami

  • Vysílač chybně vysílá: mluví neznámou řečí, chybně něco předpokládá a neověří si to, vyrábí něco, co nikdo nechce…;
  • problém je „na trase“, resp. s „šumem“. Čím více je šumu, tím méně a správně se informace přenese;
  • přijímač chybně přijímá: nevzdělává se, nevěnuje dostatečnou pozornost, apod.

Tipy

  • Buďte při  komunikaci „bdělí“ a pozorní.

Zdroje informací

Odkazy

Interní

  • Komunikace mezi lidmi – podrobně: Komunikace mezi lidmi je proces sociálního vzájemného působení (interakce) mezi dvěma nebo více osobami, při kterém probíhá sdělování a výměna informací. Cílem je (mělo by být) vzájemné pochopení a porozumění. Jedná se o proces nepřetržitý (komunikujeme neustále), neopakovatelný (vždy je to jinak, nově), nevratný (co se stalo, řeklo, je okamžitě minulostí – to nelze změnit, jen nově interpretovat).

Externí

Knihy

  • x